Søg
Close this search box.

Modtagelse af nyt produkt

Det er skønt at modtage sit nye produkt til båden, og der kan dukke spørgsmål op i forbindelse med modtagelse og montering. Her får du den vigtigste information om modtagelse af din nye kaleche til båden, sprayhood eller sejl.

Modtagelse af ny kaleche til båd eller sprayhood

Når du modtager din nye kaleche til båden eller sprayhood modtager du et stykke håndværk. Prøv derfor din nye bådkaleche hurtigst muligt efter modtagelsen.

Er den blevet sendt til dig med posten, skal du hurtigst muligt pakke den ud, da det kan give mærker i vinduesmaterialet, hvis den er i pakken for længe. Er der knapper eller andet der ikke passer, er det vigtigt at kontakte os, så vi kan tage stilling til om kalechen skal rettes eller ombyttes. Vi ombytter kun ved standardfarver og kalecher der ikke er taget i brug. Se handelsbetingelser pkt. 10 og 11. Evt. utætte syninger på nye kalecher lukker normalt sig selv efter kort tid.

Undgå så vidt muligt at flytte knapper på originalmonterede både. Kontakt os for nærmere instruktion. Vi vil herefter tage stilling til om bådkalechen bør ændres, eller om der er sket en fejlmontering fra værftet. For at beskytte din båd kaleche og sprayhood bedst muligt, og give den en lang levetid, skal du vedligeholde dit produkt.

Din nye standard bådkaleche eller sprayhood

Din nye kaleche eller sprayhood er fremstillet som standard, og skal tilpasse sig til din båd. Dugen og sammensyninger vil i den første tid sætte sig. Det vil i praksis sige, at den giver sig hvor den er stram, og trækker sig sammen, hvor der ikke er træk i dugen. Akryldug krymper minimalt (ca. 0,5 % over 5 år), hvorimod PVC vinduesmaterialet trækker sig forholdsvis mere i den første tid. Det optimale resultat, ses derfor ofte efter det første år, når dugen har sat sig.

Er der større rynker eller folder, kan der være tale om sy fejl. På en standard båd, kan det skyldes små unøjagtigheder ved båden eller monteringen fra værftet. Det bedste resultat opnås ved tilpasning på den enkelte båd. Det kræver besøg af en teknikker med omkostninger til kørsel og arbejdsløn.

Modtagelse af nye sejl

De første par gange du sejler med dit nye sejl, skal du så vidst muligt undgå at sejle i for hårdt luft. Du skal helst ikke sejle i mere vind end 5-6 sekundmeter. På denne måde får sejldugen lov at til at strække sig jævnt, og sejlets levetid forlænges væsentligt. Brug aldrig sejlet i mere luft end det er syet til. Lad ikke overlappende forsejl bakke i vendingerne, så det trykker ind på salingshornet. Så undgår du, at sejlet får permanente buler i området omkring salingen. Se mere om vedligehold af dit nye sejl.

Fald og udhals-spænding

Sæt aldrig faldet hårdere end at de vandrette folder langs forliget kun lige fjernes. En vertikal fold lige bag ved forliget indikere faldet er sat for hårdt. Det samme gælder for storsejlets udhal. Det hales kun lige nok til at fjerne rynkerne langs sejlets underlig. Lidselinen bruges til at forhindre sejlets agterlig i at blafre. Det hales kun lige nok til at sejlet stopper med at blafre. Husk at slække lidselinen igen inden skødet hales yderligere, ellers er der risiko for at lidselinen knækker.