Her får du en oversigt over nogle spørgsmål der går igen om brug og vedligehold af kalecher og sprayhoods. Det er ofte spørgsmål ang. kondens og jordslag. At være på båden, er langt fra det samme som at være hjemme i det velisolerede hus. Derfor vil der forekomme ting her som du slet ikke oplever derhjemme, og som giver anledning til både forundring, forvirring og endda et par aha-oplevelser.
Vi har samlet de ting der oftest kan ske, når du bruger din båd og dine produkter fra Schultz Sejlmageri.
OBS: Vær opmærksom på at nedenstående kun er en samling af vores erfaringer gennem årene som vi ønsker at dele for at din brug af båden bliver nemmere, sikrere og forlænge levetiden på dine ting. Vi hverken rådgiver omkring eller garanterer for, at nedenstående virker og vores folk på kontoret er heller ikke uddannet til at kunne svare på spørgsmål eller uddybe dette.
Kondens opstår på grund af temperaturforskellen mellem udvendig og indvendig side af dugen. Varme i båden øger risikoen for kondens.
Kondens dannes når den varme fugtige luft inde under kalechen, mødes med den kolde luft udenfor. Fænomenet ses oftest i forår og efterår når luftfugtigheden er høj. Hvis en kold regn fra højere luftlag rammer kalechen, kan det give så meget kondens, at man tror at kalechen er utæt. Gentagne forsøg har afvist, at vandet kommer igennem dugen. Dannes der meget kondens anbefaler vi at du sørger for at ventilere kalechen og tørre vandet væk, så du ikke risikerer jordslag.
Den største risiko for jordslag, opstår når du pakker din sprayhood eller kaleche til båden sammen når den stadig er våd. På nyere sejlbåde med en sprayhoodgrav, bør sprayhooden ikke opbevares i graven i længere tid. Generelt opstår jordslag når materialet er fugtigt over længere tid, enten på grund af regn eller kondens. Sørg for at pakke din kaleche eller sprayhood sammen når den er helt tør.
Til indvendig forebyggende behandling mod jordslag anvendes et desinfektionsmiddel der indeholder benzalkoniumklorid. Fx denne JSH 100 Rodalon (Reg. varemærker DK). Påfør opløsningen ufortyndet på indvendig side, og lad det tørre inden sammenpakning. Det er underordnet om man benytter opløsningen på en våd eller tør overflade. Sørg for en grundig gennemvædning af materialet.
Anvendes svampemidlet sammen med silikone, anbefales det at påføre silikone først, og efter afhærdning at påføre svampemiddel. Skal ååføres med pensel, svamp eller blomstersprøjte. Inden behandlingen skal man sørge for at kalechen til båden er skyllet grundigt med rent vand, da benzalkoniumklorid ikke kan forenes med sæberester.
Schultz Sejlmageri anbefaler behandling ved sæsonstart og ultimo august, når svampesæsonen sætter ind.
Personlig beskyttelse: undgå indånding af aresoler (forstøvede partikler fra fx blomstersprøjte).
Midlerne indeholder stærke klorforbindelser, hvorfor der skal udvises forsigtighed under behandlingen. Test altid virkningen af stærke rengøringsmidler på et ikke synligt sted, da nogle midler kan efterlade skjolder eller misfarvning. Vask det behandlede materiale grundigt efter behandling. (Professionel hjælp kan anbefales!)
Er et vandbaseret produkt baseret på klor til fjerning af jordslag/ jordslåethed og misfarvninger/ belægninger. Jordslagsfjerneren er fremstillet specielt til behandling af kalecher, sprayhoods og andre tekstiler af fortrinsvis kunststof.
Brug evt. forstøveren fra rengøringsmidler der passer på gevindet. Følg vaskeanvisningen for at afslutte behandlingen.
Må ikke bruges på ikke farveægte tekstiler.
Blodpletter fjernes ved omgående at skrubbe med en børste og skylle med kold vand. Mugpletter og jordslag kan forsøges fjernet med sæbevand. Forsøg eventuelt med en mild opløsning af klorin og vand. Skyl grundigt efter med rent vand. Rust fjernes bedst med rustfjerner på tube (Magica) som fås hos de fleste isenkræmmere eller butikskæden Matas. Husk at følge brugsvejledningen nøje. Olie, fedt og tjærepletter renses med acetone. Når du har fjernet så meget som muligt af pletten skrubbes med sæbevand, og til sidst skylles efter med ferskvand. Brug aldrig acetone i nærheden af sejlnumre eller andet farvet materiale i sejlet.
Coating produkterne som sikrer materialet mod solen, kan give nogle lysere striber på stoffet. Striberne kaldes for “writing effect” og kommer fra håndteringen af stoffet, når det fx bliver foldet. Det ses tydeligere på stoffer med medium intense farver – ikke de helt lyse og ikke de helt mørke, men midt i mellem.
Det kommer altså fra behandlingen af stoffet, som sikrer det mod solens stråler, for at det er mere bestandigt og holder længere.
Læs vores guides til vask af kalecher til både og vask af sejl, og bliv klogere på hvordan du gør det korrekt. Det er vigtigt at gøre det rigtigt, for at de ikke tager skade, bliver vedligehold rigtigt og får en længere levetid.
Det er vigtigt at vinteropbevare dine sejl og kalechen til både korrekt, og vi har derfor samlet nogle gode råd. Dem kan du læse mere om her for vores side om vinteropbevaring.
Advarsel! Læg aldrig en løs presenning over kalechen, kalechen slides i stykker på fremskudte punkter.
Har du en båd med benzin motor, skal du være opmærksom på eksplosionsfaren ved benzindampe under kalechen. Sørg for god udluftning inden du starter motoren eller anvender åben ild. Vær opmærksom på, at kulilte ikke suges ind under båd kalechen, hvis du sejler med bagklappen åben. Søfartsstyrelsen anbefaler at lystsejlere der bruger benzinmotor, skal installere en gas- og kuliltealarm, for at skabe større sikkerhed.
Du kan behandle dit teakdæk eller andet ubehandlet træværk mod alger og sortskimmel. Vi anbefaler et middel mod svampe og alger der hedder Boracol. Du kan også anvende en 2 – 3 % benzalkoniumkloridopløsning (Rodalon, Kvanol, eller lign.(reg. varemærker DK). Fugt gerne dækket med vand først, da det letter fordelingen. Brug kuttendækkeren, svaberen eller hvad du kalder din kost, og kom godt ud i alle kroge. Lad midlet virke et par dage, og skyl efter med vand. Du undgår herved sortskimmel og algedannelse på træværket i den fugtige tid. Inden dækket bliver for beskidt, kan du med fordel vaske det i en opløsning med sæbespåner, og det holder sig pænt (sølvgrå) resten af sæsonen. Brug ikke stive børster, skrappe kemikalier og absolut ikke højtryksrenser, da det forkorter levetiden på dit dæk/ ubehandlet træværk. Til daglig rengøring anvendes saltvand. Har du fået misfarvning af dit træværk, kan du blege det med en oksalsyreopløsning.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vi sender dig tips til vedligehold, tilbud og reminders på de forskellige tidspunkter i sæsonen. Ved tilmelding samtykker du til at modtage vores nyhedsbrev. Du kan altid afmelde det igen.
Indlevering af produkter til reparation udenfor åbningstid, kan efter forudgående aftale ske hverdage fra ca. 06.00 – 17.00 eller ved kode til aflåst rum.
Afhentning af færdigmeldte forudbetalte produkter udenfor åbningstid, kan efter forudgående aftale ske ved udlevering af kode til aflåst rum.
Indlevering og afhentning i weekend kun efter forudgående aftale.
Copyright @ Schultz Sejlmageri