Schultz Sadelmageri er grundlagt i 1897 (I følge Krak er det faktisk 1896, – se mere på linket). Efter at produktionen i mange år bestod af seletøj og kalecher til egnens mange hestetrukne køretøjer samt udstyr til staldene ved Koldinghus (depotet for landsstutteriet), måtte firmaet tilpasse sig tiden. Automobilen gjorde sit indtog, og autoindtræk samt autokalecher blev hurtigt firmaets hovedprodukt. Velstanden i 60’erne tilførte Kolding og omegn flere store yachtværfter, og i samarbejde med disse udviklede Schultz Sadelmageri bådkalecher til de mange bådtyper. Denne erfaring kommer i dag sejlere fra hele verden til gode og sikrer dem et produkt af høj kvalitet.
1896 - Seletøj og lædervarer
For foden af Koldinghus lå byens handelsknudepunkt Låsbygade, med mejeri, rebslager, garveri, sadelmager, karetmager og mange flere håndværk. Det var gaden hvor bønderne indlogerede sig på “Nordbanehotellet”, når de kom til staden, enten med tog eller hestevogn, for at handle og få repareret bl. a. seletøj. Forretningen hed M. O. Sørensen, Sadelmager, og var samtidig en af byens velassorterede lædervareforretninger.
1924 - 2. generation
A. P. Schultz gifter sig med hjemme syersken Sophie Friederike Nielsen, enke efter mekaniker og remissearbejder Niels Peter Oluf Nielsen. I boligen over forretningen vokser næste generation Ervind Walther Nielsen, senere Schultz op sammen med sin bror Carlo, der blev maskinarbejder og togfører.
Ervind Walther Schultz fører sadelmagerfaget videre og overtager som 26 årig M. O. Sørensens forretning i 1942.
1942 - Markiser auto og møbelpolstring
I perioden fra 1942 og frem glider hovedfaget fra seletøj og lædervarer over i auto og møbelpolstring, auto-kalecher og forretningsmarkiser. Der fremstilles og repareres dog stadig seletøj for andelsmejeriet, frem til de sidste hestevogne motoriseres omkring 1960.
1952
Året hvor A.P. Schultz dør og tredje generation Preben Schultz kommer til verden, bygger Ervind W. Schultz med tilskud fra Marshall-planen nyt værksted med 3 etager Låsbygade 60 B. Automobilet har afløst hestene. Det nye værksted ligger perfekt overfor byens største autohandel “Motorkompagniet” og den 4 mand store arbejdsstyrke har rigeligt at lave.
1966 - Lystbådenes fremmarch
Ervind Schultz var således ikke ukendt med lystbåde, og da Åge Skouboe, den ene del af LM Glasfiber I/S henvendte sig for at høre om Schultz kunne hjælpe med en kaleche til en båd han gik og eksperimenterede med, var en ny kurs for firmaet sat. Der skulle dog gå endnu nogle år, inden det gik op for Hr. Schultz hvilken succes han havde fat i.
1970 - Vejen mod generationsskiftet
1980 - 3. generation
1997 - 100 års jubilæum
Firmaet får sin første hjemmeside, det kan mærkes på efterspørgslen.
I 100 året efter starten, er produktionen koncentreret omkring bådkalecher.
Auto og møbelpolstring, herunder salonhynder er udfaset på grund af pladsmangel. Alligevel er pladsen for trang, og i 1999 besluttes det at flytte produktionen til større lokaler.
2000 - Farvel til en håndværker
Ervind Schultz er aktiv i firmaet til 1999. Han dør i september 2000 i en alder af 83 år. Byggeriet af det nye domicil påbegyndes i oktober 2000, og indflytning sker i februar 2001. Det nye byggeri fyldes snart af produktion til Bavaria bådene i Norge, Sverige og Danmark, samt værfter og private. Den nye computerstyrede skæremaskine arbejder på højtryk.