Vask din kaleche, sprayhood og sejlposer 

 

Alle sejlere kender det! Med jævne mellemrum er der en måge, krage eller svale, der har ’droppet’ en klat på sprayhooden, kalechen eller måske på bompresenningen. Sådanne klatter vaskes som regel let af med lunkent eller koldt vand og en svamp eller blød børste. Men husk at få det gjort hurtigst muligt, da det giver skjolder, hvis klatten sidder for længe.  

Når sæsonen er slut, bør både kaleche, sprayhood, lazybag og sejlposer vaskes ordentligt. Støv, smuds, vind og vejr har sat sig i stoffet og slidt lidt af den imprægnering af, stoffet har fra fabrikken.  

Vask selv – det er let nok

Det er faktisk overraskende let, selv at vaske disse ting. Man skal blot holde sig inden for nogle simple vaskeregler:  

  1. Vask aldrig din kaleche, sprayhood eller sejlposer i varmt vand. Stoffet kan ændre pasform og så passer sprayhooden pludseligt ikke mere. Som regel er 30°C nok. 
  2. Brug aldrig vaskemiddel med blegestof. Vi anbefaler finvaskemiddel. Er du i tvivl, så spørger du bare os. 
  3. Vi anbefaler, at du vasker i en stor balje derhjemme, og så vidt muligt undgår maskinvask. Opløs vaskemiddel i vandet og lad kalechen ligge i blød i min. 6 timer. Skyld derefter det hele grundigt af med rent vand (30°C), og lad det tørre helt før du pakker den sammen. 
  4. Vil du have flere gode vaskeråd, så kig her, hvor du finder tips og tricks til de forskellige udfordringer, vi som ejere af sejl og kalecher kan komme ud for. 

Lad professionelle om det – hvis tiden er knap 

Du kan også sende den til et professionelt renseri. Men her skal du lige være sikker på, at de har erfaring med kalechevask.  

Hos Schultz har vi tidligere arbejdet sammen med blandt andre Berentsen og Møbel- og Tæpperenseriet (MOT) i Farum. MOT tilbyder endda at hente og bringe din kaleche på adressen. Uanset hvem, du bruger, så vær dog opmærksom på, om renseriet bruger blegemidler. Særligt for de lyse materialer er der risiko for misfarvning på indersiden, og selvom det med tiden fortager sig, når de udsættes for solens UV-stråler, er misfarvning noget der skal indgå i dine overvejelser. 

 

Vask, imprægnering og løbende vedligehold af din kaleche giver den en længere levetid. Det er klart,” forklarer salgsmedarbejder Morten Schmidt, der også fortæller, at de oplever at sprayhoods og kalecher der vedligeholdes regelmæssigt kan forlænge levetiden med op mod 10-15 år. ”Desuden er det langt lettere at finde, reparere og udbedre en skade, når stof og syninger er rene og du slipper samtidig for smudstillæg for rengøring af maskiner og borde efter reparationen 

 

Vent med imprægnering til efter reparation

Morten anbefaler dog, at man venter med imprægnering til efter en eventuel reparation, da symaskinerne og håndtering generelt bryder prægningen. Tråden vi bruger hos Schultz, ér imprægneret fra leverandøren og udvider sig når vandet rammer. Men nålen er altid større end tråden og derfor kan du opleve at, den efter reparation tager lidt dråber ind, inden kalechen er helt tæt igen. Det kan dog afhjælpes med imprægnering efter reparationen.

 

I øvrigt er det en god ide at pleje dine ruder regelmæssigt med en plastic cleaner & protection fortæller Morten videre. På denne måde sørger du for, at holde overfladen på ruden bedre beskyttet mod UV og der vil gå længere tid inden den bliver mat eller stiv og derved skal skiftes. – Læs mere om dette her. 

Vil du vide mere om sikker og god vask samt rengøring og vedligehold af bådens udstyr, så kan du finde tips og tricks her på siden. 

Vask dine sejl løbende

Sejlet bliver for det meste ikke udsat for voldsomt meget skidt. Det er for det meste kun i kontakt med elementerne når det er i brug og derfor for det meste kun udsat for lidt saltvand. Hold salten væk fra både dug og slæder løbende og du er nået langt i vedligholdet af dit sejl. 

 

Skyl sejlet – mere skal der ikke til 

Der skal faktisk meget lidt til for at holde dine sejl pæne og funktionelle. – lidt ferskvand gør tricket og fjerner salten. 

  1. Skyl dit sejl periodisk i ferskvand, så saltet skyldes ud. Det nemmeste er at skylle sejlet efter regnvejr, så salten allerede er opløst. 
  2. Er sejlet tilsmudset kan lidt sæbe og håndvarmt vand bruges omkring området. 
  3. Brug aldrig kemiske rengøringsmidler, da det kan forringe sejldugens egenskaber. 
  4. Skyl slæder og beslag fri for salt, så du minimerer risikoen for at de koroderer og ruster med ringe funktionalitet som resultat. 

Husk at tørre dine sejl før du pakker dem sammen. Ellers er alt arbejdet spildt og du finder dine sejl mugne og jordslået i stedet.  

OBS: Lad ikke dine sejl hænge og blafre i vinden for at tørre dem. Du risikerer at de slides unødvendigt eller i værste fald rives med behov for reparationer til følge. 

 

Er sejlene blevet lidt for beskidte 

Sejl er dyre at udskifte og derfor skal de holde længe. Vask af dine sejl skal gerne foregå så skånsomt som overhoved muligt for, at undgå at ødelægge coatingen og styrken i dugen. 

Hvis ikke pletter går af sejlene med ovenstående, så forsøg dig med at lægge sejlet i blød i en mild sæbeopløsning i nogle timer. Her opløses det meste skidt. Skrub derefter med en blød børste.  

 

Er pletterne mere genstridige, så kig med under fanen ‘de genstridige pletter’ øverst på siden. 

Se også vores side om generel vedligehold af dine sejl. 

Jordslagsfjerner
Er uheldet ude og du finder din kaleche jordslået, er der heldigvis råd for dette. Afhængigt af hvor hårdt dit produkt er angrebet kan det meste fjernes igen med de rette midler.
Midlerne indeholder stærke klorforbindelser, hvorfor der skal udvises forsigtighed under behandlingen. Test altid virkningen af stærke rengøringsmidler på et ikke synligt sted, da nogle midler kan efterlade skjolder eller misfarvning. Vask det behandlede materiale grundigt efter behandling. (Professionel hjælp kan anbefales!) 

Jotun Jordslagsfjerner
Er et vandbaseret produkt baseret på klor til fjerning af jordslag/ jordslåethed og misfarvninger/ belægninger.
Jordslagsfjerneren er fremstillet specielt til behandling af kalecher, sprayhoods og andre tekstiler af fortrinsvis kunststof.
Må ikke bruges på ikke farveægte tekstiler. 

Jotun jordslagsfjerner

 

Brug evt. forstøveren fra rengøringsmidler
den passer på gevindet.
Følg vaskeanvisning for at afslutte behandlingen. 


Jordslagsfjerner anvendt på acryldug. Handelsnavne: Jotun eller Ship-Shape.

 

Pletrens og rengøring af sejl 

– Blodpletter fjernes ved omgående at skrubbe med en børste og skylle med kold vand.
– Mugpletter og jordslag kan forsøges fjernet med sæbevand. Forsøg eventuelt med en mild opløsning af klorin og vand. Skyl grundigt efter med rent vand.
– Rust fjernes bedst med rustfjerner på tube (Magica) som fås hos de fleste isenkræmmere eller butikskæden “Matas”. Husk at følge brugsvejledningen nøje.
– Olie, fedt og tjærepletter renses med acetone. Når du har fjernet så meget som muligt af pletten skrubbes med sæbevand, og til sidst skylles efter med ferskvand. Brug aldrig acetone i nærheden af sejlnumre eller andet farvet materiale i sejlet. 

 

Vask - Kaleche mm

Vask din kaleche, sprayhood og sejlposer 

 

Alle sejlere kender det! Med jævne mellemrum er der en måge, krage eller svale, der har ’droppet’ en klat på sprayhooden, kalechen eller måske på bompresenningen. Sådanne klatter vaskes som regel let af med lunkent eller koldt vand og en svamp eller blød børste. Men husk at få det gjort hurtigst muligt, da det giver skjolder, hvis klatten sidder for længe.  

Når sæsonen er slut, bør både kaleche, sprayhood, lazybag og sejlposer vaskes ordentligt. Støv, smuds, vind og vejr har sat sig i stoffet og slidt lidt af den imprægnering af, stoffet har fra fabrikken.  

Vask selv – det er let nok

Det er faktisk overraskende let, selv at vaske disse ting. Man skal blot holde sig inden for nogle simple vaskeregler:  

  1. Vask aldrig din kaleche, sprayhood eller sejlposer i varmt vand. Stoffet kan ændre pasform og så passer sprayhooden pludseligt ikke mere. Som regel er 30°C nok. 
  2. Brug aldrig vaskemiddel med blegestof. Vi anbefaler finvaskemiddel. Er du i tvivl, så spørger du bare os. 
  3. Vi anbefaler, at du vasker i en stor balje derhjemme, og så vidt muligt undgår maskinvask. Opløs vaskemiddel i vandet og lad kalechen ligge i blød i min. 6 timer. Skyld derefter det hele grundigt af med rent vand (30°C), og lad det tørre helt før du pakker den sammen. 
  4. Vil du have flere gode vaskeråd, så kig her, hvor du finder tips og tricks til de forskellige udfordringer, vi som ejere af sejl og kalecher kan komme ud for. 

Lad professionelle om det – hvis tiden er knap 

Du kan også sende den til et professionelt renseri. Men her skal du lige være sikker på, at de har erfaring med kalechevask.  

Hos Schultz har vi tidligere arbejdet sammen med blandt andre Berentsen og Møbel- og Tæpperenseriet (MOT) i Farum. MOT tilbyder endda at hente og bringe din kaleche på adressen. Uanset hvem, du bruger, så vær dog opmærksom på, om renseriet bruger blegemidler. Særligt for de lyse materialer er der risiko for misfarvning på indersiden, og selvom det med tiden fortager sig, når de udsættes for solens UV-stråler, er misfarvning noget der skal indgå i dine overvejelser. 

 

Vask, imprægnering og løbende vedligehold af din kaleche giver den en længere levetid. Det er klart,” forklarer salgsmedarbejder Morten Schmidt, der også fortæller, at de oplever at sprayhoods og kalecher der vedligeholdes regelmæssigt kan forlænge levetiden med op mod 10-15 år. ”Desuden er det langt lettere at finde, reparere og udbedre en skade, når stof og syninger er rene og du slipper samtidig for smudstillæg for rengøring af maskiner og borde efter reparationen 

 

Vent med imprægnering til efter reparation

Morten anbefaler dog, at man venter med imprægnering til efter en eventuel reparation, da symaskinerne og håndtering generelt bryder prægningen. Tråden vi bruger hos Schultz, ér imprægneret fra leverandøren og udvider sig når vandet rammer. Men nålen er altid større end tråden og derfor kan du opleve at, den efter reparation tager lidt dråber ind, inden kalechen er helt tæt igen. Det kan dog afhjælpes med imprægnering efter reparationen.

 

I øvrigt er det en god ide at pleje dine ruder regelmæssigt med en plastic cleaner & protection fortæller Morten videre. På denne måde sørger du for, at holde overfladen på ruden bedre beskyttet mod UV og der vil gå længere tid inden den bliver mat eller stiv og derved skal skiftes. – Læs mere om dette her. 

Vil du vide mere om sikker og god vask samt rengøring og vedligehold af bådens udstyr, så kan du finde tips og tricks her på siden. 

Vask - Sejl

Vask dine sejl løbende

Sejlet bliver for det meste ikke udsat for voldsomt meget skidt. Det er for det meste kun i kontakt med elementerne når det er i brug og derfor for det meste kun udsat for lidt saltvand. Hold salten væk fra både dug og slæder løbende og du er nået langt i vedligholdet af dit sejl. 

 

Skyl sejlet – mere skal der ikke til 

Der skal faktisk meget lidt til for at holde dine sejl pæne og funktionelle. – lidt ferskvand gør tricket og fjerner salten. 

  1. Skyl dit sejl periodisk i ferskvand, så saltet skyldes ud. Det nemmeste er at skylle sejlet efter regnvejr, så salten allerede er opløst. 
  2. Er sejlet tilsmudset kan lidt sæbe og håndvarmt vand bruges omkring området. 
  3. Brug aldrig kemiske rengøringsmidler, da det kan forringe sejldugens egenskaber. 
  4. Skyl slæder og beslag fri for salt, så du minimerer risikoen for at de koroderer og ruster med ringe funktionalitet som resultat. 

Husk at tørre dine sejl før du pakker dem sammen. Ellers er alt arbejdet spildt og du finder dine sejl mugne og jordslået i stedet.  

OBS: Lad ikke dine sejl hænge og blafre i vinden for at tørre dem. Du risikerer at de slides unødvendigt eller i værste fald rives med behov for reparationer til følge. 

 

Er sejlene blevet lidt for beskidte 

Sejl er dyre at udskifte og derfor skal de holde længe. Vask af dine sejl skal gerne foregå så skånsomt som overhoved muligt for, at undgå at ødelægge coatingen og styrken i dugen. 

Hvis ikke pletter går af sejlene med ovenstående, så forsøg dig med at lægge sejlet i blød i en mild sæbeopløsning i nogle timer. Her opløses det meste skidt. Skrub derefter med en blød børste.  

 

Er pletterne mere genstridige, så kig med under fanen ‘de genstridige pletter’ øverst på siden. 

Se også vores side om generel vedligehold af dine sejl. 

De genstridige pletter

Jordslagsfjerner
Er uheldet ude og du finder din kaleche jordslået, er der heldigvis råd for dette. Afhængigt af hvor hårdt dit produkt er angrebet kan det meste fjernes igen med de rette midler.
Midlerne indeholder stærke klorforbindelser, hvorfor der skal udvises forsigtighed under behandlingen. Test altid virkningen af stærke rengøringsmidler på et ikke synligt sted, da nogle midler kan efterlade skjolder eller misfarvning. Vask det behandlede materiale grundigt efter behandling. (Professionel hjælp kan anbefales!) 

Jotun Jordslagsfjerner
Er et vandbaseret produkt baseret på klor til fjerning af jordslag/ jordslåethed og misfarvninger/ belægninger.
Jordslagsfjerneren er fremstillet specielt til behandling af kalecher, sprayhoods og andre tekstiler af fortrinsvis kunststof.
Må ikke bruges på ikke farveægte tekstiler. 

Jotun jordslagsfjerner

 

Brug evt. forstøveren fra rengøringsmidler
den passer på gevindet.
Følg vaskeanvisning for at afslutte behandlingen. 


Jordslagsfjerner anvendt på acryldug. Handelsnavne: Jotun eller Ship-Shape.

 

Pletrens og rengøring af sejl 

– Blodpletter fjernes ved omgående at skrubbe med en børste og skylle med kold vand.
– Mugpletter og jordslag kan forsøges fjernet med sæbevand. Forsøg eventuelt med en mild opløsning af klorin og vand. Skyl grundigt efter med rent vand.
– Rust fjernes bedst med rustfjerner på tube (Magica) som fås hos de fleste isenkræmmere eller butikskæden “Matas”. Husk at følge brugsvejledningen nøje.
– Olie, fedt og tjærepletter renses med acetone. Når du har fjernet så meget som muligt af pletten skrubbes med sæbevand, og til sidst skylles efter med ferskvand. Brug aldrig acetone i nærheden af sejlnumre eller andet farvet materiale i sejlet.